بهترین راهکارهای تشویق کارکنان

اگر به دنبال بهترین راهکارهای تشویق کارکنان بگردیم، مسلماً نمی توانیم یک چیز مشخص و ثابت را پیدا کنیم. ولی چند موردی هست که بیانشان می تواند به ما کمک کند …

اولین و مهمترین موردی که در این لیست نیست ، پول است !

تشویق کارکنانبله. پول نمی تواند راهکار مناسبی برای تشویق کارکنان و همکاران باشد. تشویق های مالی، به شدت انگیزه افراد را از بین می برد.

البته ظاهراً اینطور نیست و خیلی سریع نتیجه این انگیزه دهنده و مشوق را می بینیم. ولی خوب که نگاه کنیم، پاداش های مالی، فقط مدت کوتاهی دوام می آورند و پس از مدتی، به ضد انگیزه تبدیل خواهند شد!

نیروهای توانا و هوشمند امروزی، نیاز اولشان پول نیست؛ حتی اگر اینطور وانمود کنند. کافیست امتحان کنید تا خودتان ببینید که چه بلایی سرتان خواهد آمد !

ولی بگذارید لیست خودمان را تکمیل کنیم .. اینطوری شاید بهتر باشد.

کارکنان امروزی، با انگیزه دهنده های درونی، انرژی می گیرند و تشویق می شوند. مثل:

  • دیده شدن خودشان
  • دیده شدن کارهایشان
  • موثر و اثرگذار بودنشان
  • مشارکت در تصمیم سازی ها
  • بازخورد گرفتن
  • توجه به نیازها و اولویت های شخصی شان
  • و …

اگر می خواهید همکارانتان را تشویق کنید، کاری کنید که در محیط کار، خوشحال باشند و دغدغه ای جز کار مفید کردن، برایشان باقی نمانده باشد.

 

صدای گفتگویم با رادیو اقتصاد در همین مورد :

چه موقع دنبال شریک باشیم ؟

چه موقع دنبال شریک باشیم ؟

یکی از خوبی های رادیو اقتصاد برای من اینست که سوالاتی می پرسند که سوال خیلی از مردم است. مثل این بار که : چه موقع دنبال شریک باشیم ؟

وقتی می گویند شریک، خود من که یاد این ضرب المثل می افتم که اگر شریک خوب بود، خدا هم شریک داشت !

یک ضرب المثل کاملاً اشتباه !!

در خصوص انتخاب شریک برای کسب و کارمان،به چند نکته باید توجه کرد:

  • چرا به شریک نیاز دارم ؟ آیا حتماً فردی را به عنوان شریک نیاز دارم یا می توانم مثلاً وام بگیرم ؟
  • چه نیاز هایی دارم که برای آنها باید دنبال شریک بگردم ؟
  • من چه توانایی هایی دارم و شریک من، چه توانایی هایی باید داشته باشد ؟
  • فرهنگ کاری من و شریکم، همخوانی دارد ؟
  • این قرارداد شراکت، جایی ثبت شده است ؟
  • وظایف شرکاء در این قرارداد، مشخص و شفاف شده است ؟
  • برای تقسیم منافع، تفاهمی شده است ؟
  • چه کسانی در این شراکت، ذینفع هستند ؟ به منافع آنها فکر کرده ایم ؟

توضیحات بیشتر را در فایل صوتی زیر بشنوید:

انگیزه مالی

سوال مصاحبه این سری رادیو اقتصاد این بود که آیا واقعاً انگیزه مالی و پول دادن، جواب می دهد ؟

سوال خوبیه … بستگی به این داره که ما مشغول چه کاری هستیم و با چه نیروهایی طرف هستیم.

این روزها، لازمه بیشتر کسب و کارها، خلاقیت است. و دشمن این خلاقیت، پاداشها و انگیزه مالی است !

شاید در نگاه اول کمی عجیب باشد ولی در کسب و کارهای امروزی، باید طوری رفتار کنیم که همکاران ما، حس رضایت درونی داشته باشند.

انگیزه، یک حس و انرژی درونی است و اگر قرار باشد با محرک های خارجی ایجاد شود، خیلی زود نابود می شود و اثرش از بین خواهد رفت؛ و بد تر از آن، دیگر هیچوقت به حالت قبل هم بر نمی گردد !!

در فایل صوتی کوتاه زیر، مثالهایی برای انگیزه مالی آورده ام:

آموزش نیروی انسانی وظیفه کیست ؟

آموزش و پیشرفتسوال اصلی رادیو اقتصاد ( برنامه روز از نو ) این بود: آموزش نیروی انسانی وظیفه کیست ؟ چه کسی باید نیروهای انسانی را پرورش دهد و آماده کند ؟

در نظرسنجی ها، مردم پاسخ داده بودند: وظیفه همه . همه ارکان سازمان ها …
ضمن احترام و تایید این پاسخ، اضافه کردم که مهمترین کسی که مسئول است، خود فرد است.

سازمان ها، آموزشگاه نیستند. آنها تاسیس شده اند تا نیرو های حرفه ای را به کار بگیرند و تجارتشان را رونق دهند.

صد البته که وظیفه دارند برای آموزش نیرو هایشان کاری بکنند. ولی وظیفه اصلی به عهده خود نیرو هاست؛ آن هم قبل از استخدام …

در مصاحبه های استخدامی، خیلی دیده ام افرادی را که مهارت زیادی نداشته اند ولی گفته اند که خیلی سریع یاد می گیریم.

خب عزیز من، برادر من، خواهر من، دوست من !
فکر کن قرار است فردا استخدام شوی… همین امروز برو یاد بگیر.

می پرسی چه چیزی را ؟ سوال خوب و درستی است.
هر جایی مهارت خاصی می طلبد، ولی بعضی مهارت ها، مثل کار کردن با کامیپوتر، آشنایی نسبی با زبان انگلیسی، کار کردن با نرم افزارهای آفیس، چیزهایی است که هر جایی و هر شغلی ( تقریباً ) نیاز دارد.

در فایل صوتی زیر، مطالب کاملتری را عرض کرده ام:

رابطه بین مسئولیت و خلاقیت کارمندان

مسئولیتمطلبی که این بار در موردش با رادیو اقتصاد صحبت کردم این بود:
تا چه میزان به کارمندان مسئولیت دهیم تا باعث از بین رفتن خلاقیت و ایده هایشان نشود ؟
شاید بتوان به نوعی دیگر گفت: رابطه بین مسئولیت و خلاقیت کارمندان

قبل از هرچیز، باید بررسی کنیم که اصلاً می خواهیم کارکنان سازمان ما، ایده پرداز و خلاق باشند یا خیر ؟
اگر نه، بهترین کار اینست که فیلمش را هم بازی نکنیم … آقا ما این کاره نیستیم! خلاص !!

ولی اگر واقعاً می خواهیم از خلاقیت و ایده های جدید پرسنل استفاده کنیم، باید اول زیرساخت هایش را آماده کرد.
من ِ مدیر باید این موضوع را به همه بگویم و راهکارهایی برای ایده دادن هم پیشنهاد کنم.

مثلاً اعطای جایزه به کسی که در ماه، بیشترین ایده را در سیستم ما وارد می کند. ( سیستم سازی هم یکی از عوامل مهم در این زمینه است )

و بعد، دادن بازخورد مناسب به ایده های جدید.
ایده ها یا خوب هستند و باید اجرا شوند. پس برایشان زمان و بودجه و مسئول انجام و پیگیری مشخص می کنیم. چه بهتر که مسئولیتش با خود ایده پرداز باشد.
و یا غیر قابل اجرا هستند که حتماً و حتماً ، باید برای اجرا نشدنشان توضیحی به همکارانمان بدهیم تا انگیزه آنها را از بین نبریم.

اگر افراد احساس کنند که نظراتشان مهم است و دیده و شنیده می شوند، حال بهتری خواهند داشت و با حال بهتر، انگیزه بیشتری برای کار کردن در سازمان ما خواهند داشت.

اما سوال اصلی، مسئولیت دادن به کارمندان بود.
در فایل صوتی زیر، اشاراتی به این موضوع کرده ام.
اینکه از همان لحظه استخدام، فرد مناسبی که برای کار ما آمادگی، استعداد و علاقه دارد را به کار بگیریم.
و بعد، اگر حالش خوب باشد، با مسئولیت هایی که در توان و علایقش هست، مشکلی نخواهد داشت.

 

رابطه عزت نفس و بهره وری پرسنل

من ترجیح می دهم اسمش را بگذارم : عزت نفس و بهره وری پرسنل
ولی در واقع موضوع گفتگوی این سری من با رادیو اقتصاد این بود : راهکارهای حفظ کرامت نیروی کار + پرورش نیروی کارآمد با حفظ عزت نفس و کرامت فردی
به هر حال هفته کرامت بود و رادیو اقتصاد باید مطالب را به کرامت ربط میداد !!
خبر بود این بود که : کرامت انسانی، از نگاهی، همان عزت نفس است و موضوع مورد علاقه من !!

در صحبت هایم که البته توسط مجری توانمند برنامه، به سمت موضوعات فرعی برنامه هدایت می شد، ارکان اصلی عزت نفس را بیان کردم و چند راهکار ساده برای اینکه بتوانیم حال پرسنل را بهتر کنیم و در نتیجه اش، بهره وری را افزایش دهیم.

فایل صوتی را بشنوید :

 

روش های تبلیغات کم هزینه

این سری با رادیو اقتصاد در مورد این صحبت کردم که چطور می توان روش های تبلیغات کم هزینه را انتخاب کرد ؟

همان اول مطرح کردم که نمی توان برای همه یک نسخه واحد پیچید و مهمترین عامل در این زمینه اینست که بتوانیم مشتری مان را دقیقاً بشناسیم و تبلیغی که مناسب اوست را نشانش دهیم.

 

فایل صوتی کوتاه زیر، در مورد انتخاب روش های تبلیغات کم هزینه است :

مدیریت شرکتهای نوپا

مدیریت شرکتهای نوپا موضوع صحبت اینبارم با رادیو اقتصاد بود.

قبلاً در وبلاگ در مورد مدیریت شرکت های کوچک نوشته بودم. ولی با رادیو، موضوعات دیگری را مطرح کردم.

برای اهمیت موضوع، شرکت را با خانواده مقایسه کردم و از مواردی مثل تولید، بازاریابی، فروش و چند نقشی بودن افراد صحبت کردم.

تاکیدم اینست که نباید بصورت هیجانی یک شرکت را تاسیس کرد. قبل از تاسیس رسمی شرکت، باید کمی تامل کرد:

  • آیا می توانیم در یک تیم کار کنیم و یا آن را مدیریت کنیم ؟
  • خودمان و ویژگی های شخصیتی مان را به خوبی میشناسیم ؟ آیا ما برای مدیریت شرکتهای نوپا ( و یا هر نوع مدیریت دیگری ) مناسب هستیم ؟
  • آیا حتماً باید شرکت داشت تا موفق شد و یا راه های دیگری هم هست ؟

 

پ ن:
به نظرم رادیو اقتصاد در حوزه اقتصاد و کسب و کار، خوب عمل میکند. می توانید از اینجا به آرشیو رادیو اقتصاد دسترسی داشته باشید.

نکاتی در مورد مصاحبه استخدامی

امروز با رادیو اقتصاد در مورد مصاحبه استخدامی گفتگو داشتم.

تیتر مطالبی که عرض کردم در زیر آمده و فایل صوتی هم پیوست شده.

قبل از حضور در جلسه مصاحبه، در مورد محل کار تحقیق کنید:

کار اصلی – شعب – موفقیت ها – محصولات – نیاز ها – شرح وظایف برای کارمند جدید

قبل از رفتن، حتماً آدرس دقیق را بررسی کنید.

شلوغی، ترافیک، گم کردن مسیر و احتمالات بد دیگر را هم در نظر بگیرید و حتماً راس ساعت در محل حاضر شوید.

رزومه تان را همراه ببرید. ولی وسایل اضافی را نه.

به سوالاتی که پرسیده می شود، با صداقت پاسخ دهید.

از قبل، جلسه را برای خودتان تصویر سازی کنید.

برای سوالات همیشگی آماده باشید:

توانایی ها

میزان حقوق درخواستی

علت ترک شغل قبلی

برگزاری جلسات موثر

چند وقت پیش، گفتگویی با رادیو اقتصاد داشتم در مورد روشهای برگزاری جلسات موثر .
هر وقت این جمله را در کلاسها و سخنرانی هایم بیان میکنم، بعضی ها گارد می گیرند و بعضی ها هم لبخند می زنند :
« جلسه، هوشمندانه ترین کار، برای تلف کردن وقت است ! »
با اعتقاد به این جمله، باید سعی کرد که تا جای ممکن، از برگزاری جلسات پرهیز کرد.
خیلی از جلسات را می توان با یک تلفن، ایمیل یا ویدیو کنفرانس جایگزین کرد.
ولی اگر راه دیگری غیر از برگزاری جلسه حضوری باقی نمانده، این نکات می توانند کارگشا باشند:
۱ – بدانید برای چه هدفی جلسه تشکیل می شود.
قبلاً برای این موضوع جلسه ای برگزار شده ؟ نتیجه آن چه بوده و چه کارهایی بعد از آن صورت گرفته ؟
بررسی دستور جلسه توسط همه شرکت کنندگان و آمادگی برای ارائه گزارشات لازم، امری واجب، قبل از برگزاری جلسه است.

۲ – نوشتن صورت جلسه یا گزارش جلسه، از مواردی است که اگر جدی گرفته شود و فقط برای رفع تکلیف به آن نگریسته نشود، می تواند صرفه جویی خوبی در زمان شما ایجاد کند.

۳ – یک نفر باید مسئول پیگیری مواردی باشد که در جلسه تصویب شده است.

۴ – بهتر است جلسات را در ساعت هایی که محدودیت زمانی داریم برگزار کنیم. مثلاً آخر وقت. اینطوری جلسات بی دلیل به درازا کشیده نمی شود!

۵ – هرچه تعداد شرکت کنندگان در جلسات کمتر باشد، علاوه بر اینکه عمر افراد کمتری تلف می شود، باعث می شود حرفهای وقت تلف کنِ کمتری هم بیان شود !

۶ – یادداشت ها و صورتجلسه ها باید در جایی مشخص بایگانی شوند تا برای پیگیری ها و جلسات بعدی، قابل دسترس باشند.

امیدوارم بتوانید جلسات را به بهترین شکل ممکن، مدیریت کنید.

شاهین شاکری

شنیدن فایل صوتی :